Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score of NPS, is gebaseerd op één simpele vraag: Hoe waarschijnlijk is het dat u, de betreffende organisatie aanbeveelt aan uw collega’s of vrienden?

Deze groepen kunnen gevolgd en gemeten worden. Hierdoor krijgt een organisatie beeld van de geleverde prestaties door de ogen van de klant.

Klanten respons is op een 0 tot 10 schaal en zijn als volgt gecategoriseerd:

  • Promotors (Score 9-10):
    Zijn loyaal, enthousiast en komen terug en adviseren vrienden en collega’s.
  • Passives (Score 7-8):
    Zijn tevreden, maar niet enthousiast en zijn gevoelig voor aanbiedingen van concurrenten.
  • Detractors (0-6):
    Zijn ontevreden en kunnen het bedrijf schaden of een negatief effect hebben op mond-tot-mond reclame.

Om uw NPS te berekenen gebruikt u de volgende formule: percentage promoters – percentage detractors = uw NPS

 

Meer promoters?

Net Promoter programma’s zijn geen traditionele klanttevredenheidsprogramma’s en het simpel meten van uw NPS leidt ook niet tot succes.
Organisaties moeten een discipline hebben om de klant loyaal te krijgen en houden. Ze moeten de juiste motivatie hebben. Hierdoor zullen promoters ervoor zorgen dat u meer groei krijgt. Creëer goodwill en beloon deze promoters. Dit leidt tot meer mond-tot-mond reclame.

 

Het inzetten van Amizi is ideaal voor organisaties met een hoge NPS (7 of hoger). Klanten van organisaties  met een NPS zijn genegen om hun netwerk positief te informeren over de desbetreffende organisatie, product of dienst. Door Amizi in te zetten wordt de juiste stimulans en de handvatten gegeven om dit ook daadwerkelijk en voluit te doen. Met als gevolg dat uw promoters worden beloond voor hun inzet. Daarnaast is Amizi van mening dat passive klanten ook over gaan tot promoten.